ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

occupational infants

«Η Εργοθεραπεία είναι η εφαρμοσμένη επιστήμη που μελετά και χρησιμοποιεί τα ανθρώπινα έργα στους τομείς της αυτοφροντίδας, αξιοποίησης ελεύθερου χρόνου και παραγωγικότητας με στόχο να παρέχει τη δυνατότητα σε άτομα με περιορισμούς στη λειτουργικότητα να εκτελούν τις καθημερινές τους δραστηριότητες στο μέγιστο των ικανοτήτων τους» (Σύλλογος Ελλήνων Εργοθεραπευτών)

abstact art

 

Το βασικό εργαλείο της Εργοθεραπείας είναι η σκόπιμη δραστηριότητα. Βασική προϋπόθεση για την χρήση μιας δραστηριότητας στην θεραπευτική διαδικασία είναι το παιδί να την βρίσκει ευχάριστη. Δεν μπορεί να λειτουργήσει θετικά μια δραστηριότητα που επιβάλλεται καταπιεστικά. Αρχικά γίνεται μια αναζήτηση των ενδιαφερόντων του παιδιού και ανάλογα με τις ελλείψεις του, προτείνονται και προσπαρμόζονται ανάλογες δραστηριότητες.


Ο στόχος της χρήσης της δραστηριότητας ως θεραπευτικό μέσο είναι η βελτίωση της λειτουργικότητας του παιδιού ώστε να αλληλεπιδρά με το περιβάλλον στην καθημερινή του ζωή, στο σπίτι και στο σχολείο. Με ειδικά επιλεγμένες δραστηριότητες λοιπόν, προσπαθεί να βελτιώσει τις δεξιότητες που δεν έχουν καταφέρει τα παιδιά να αναπτύξουν, για παράδειγμα: την ικανότητα για συντονισμένες κινήσεις και για έλεγχο των κινήσεων, τη σωστή αντίληψη του σώματος, τη διευθέτηση του χρόνου, τη συγκέντρωση, την προσοχή, τον προσανατολισμό, τη μνήμη, κ.ά.


Πιο συγκεκριμένα, η εργοθεραπεία καλύπτει περιοχές διαταραχών στους παρακάτω τομείς:

Στην λεπτή κινητικότητα: τους λεπτούς χειρισμούς δακτύλων-χεριών (βελτίωση στη δύναμη, τη σταθερότητα και τη θέση), τις γραφοκινητικές δεξιότητες (λαβή paintingsκαι έλεγχος μολυβιού, ικανότητα αντιγραφής σχημάτων, ικανότητα δημιουργίας σχημάτων ή γραμμάτων), τον έλεγχο του καρπού και του βραχίονα, την οπτική αντίληψη και τον οπτικοκινητικό συντονισμό, την λαβή και χρήση ψαλιδιού.

Στην αδρή κινητικότητα: την ικανότητα ενός παιδιού να πετάει και να πιάνει μια μπάλα, την ισορροπία, τη γενικότερη επιδεξιότητα, τον κινητικό συντονισμό (την ικανότητα να κάνει πηδηματάκια επί τόπου, να χορεύει, να ακολουθεί γρήγορα εναλασσόμενες κινητικές εντολές)

Στον γνωστικό - αντιληπτικό τομέα: την οπτική διάκριση (π.χ. την ικανότητα να βρίσκει ομοιότητες και διαφορές μεταξύ πραγμάτων), τις χωροχρονικές σχέσεις (π.χ. την ικανότητα να αναγνωρίζει την αντιστροφή αντικειμένων ή συμβόλων), την οπτική μνήμη (π.χ. το να θυμάται ένα σχήμα μετά από μερικά δευτερόλεπτα)

Στις δραστηριότητες καθημερινής ζωής: την ένδυση (π.χ. διαχωρισμός αριστερού-δεξιού, εμπρός-πίσω κατά την ένδυση, βοηθητικές στρατηγικές) ,την σίτηση (π.χ. λαβή πηρουνιού-μαχαιριού), τον έλεγχο κίνησης κατά τη σίτηση), την αυτοεξυπηρέτηση (π.χ. επίσκεψη στην τουαλέτα, καθαρισμός μαλλιών/δοντιών/νυχιών)

Στις κοινωνικές δεξιότητες: την ικανότητα συνεργασίας με συνομηλίκους, την ανάπτυξη της αυτοαντίληψης και της αυτοεκτίμησης, την ικανότητα συγκέντρωσης και προσοχής, την ικανότητα ακολουθίας εντολών

Επίσης, η εργοθεραπεία ασχολείται με την βελτίωση της οργάνωση στο χώρο (π.χ. οργάνωση παιχνιδιού με αρχή-μέση-τέλος, την βελτίωση συγκέντρωσης και οργάνωση μελέτης κλπ.), την οριοθέτηση (υπακοή κανόνων και ακολουθία εντολών), τις αισθητηριακές δυσκολίες (π.χ. δυσανεξία σε απτικά ερεθίσματα)

Το μέγιστο αποτέλεσμα επιτυγχάνεται και με  την συνεργασία των γονιών. Έτσι, μετά την εργοθεραπευτική συνεδρία καλό θα είναι και οι γονείς, ακολουθώντας τις οδηγίες του εργοθεραπευτή, να συνεχίζουν την πρακτική αυτή εξάσκηση και στο σπίτι.

O χώρος όπου γίνεται η εργοθεραπεία, είναι ένας χώρος εκμάθησης και βελτίωσης δεξιοτήτων. Στη διαδικασία αυτή χρησιμοποιούνται πολλά παιχνίδια, όπως μπάλες, πλαστελίνη, υλικά για κατασκευές και ζωγραφική, παζλ, μουσική, κ.ά.. Ο εργοθεραπευτής προσπαθεί να προσεγγίσει το παιδί, να του προκαλέσει το ενδιαφέρον και, στη συνέχεια, να του δώσει τα κίνητρα που χρειάζεται για να κάνει τις διάφορες δραστηριότητες που θα το βοηθήσουν να συμπληρώσει τις ελλείψεις του και να αντιμετωπίσει τα προβλήματά του.


Η κάθε συνεδρία εργοθεραπείας διαρκεί περίπου μία ώρα και γίνονται μία ή δύο την εβδομάδα. Το πόσο διάστημα θα χρειαστεί το κάθε παιδί να κάνει εργοθεραπεία είναι κάτι που εξαρτάται από τη δυσκολία που αντιμετωπίζει καθώς και από την εξέλιξη της θεραπευτικής διαδικασίας. Επίσης, οι συνεδρίες μπορεί να είναι ατομικές ή ομαδικές ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε παιδιού και τις δεξιότητες που πρέπει να αναπτυχθούν.

Για περισσότερες πληροφορίες διαβάστε τις Συχνές Ερωτήσεις μας


Ένας Σύντομος Έλενχος για Πιθανή Ανάγκη Εργοθεραπείας

Αν κάποιο παιδί παρουσιάζει τουλάχιστον τρείς από τις παρακάτω δυσκολίες, θα ήταν καλό να ζητήσετε Εργοθεραπευτική βοήθεια.
(πάντα φυσικά σε σχέση με το τι θα ήταν αναμενόμενο για την ηλικία του):

  • Απόσυρση από τον περίγυρο, αποφυγή των συναναστροφών χαμηλή αυτοεκτίμηση
  • Δυσκολία στον συντονισμό του σώματός του
  • Δυσκολία ή αδυναμία να πηδήξει σκοινάκι, να κάνει πηδηματάκια επί τόπου, να τρέξει κλπ.
  • Δεν συμμετέχει σε αδρά παιχνίδια (κυνηγητό, ποδόσφαιρο)
  • Φοβάται ή είναι αμυντικό σε παιχνίδια με μπάλα
  • Δυσκολία στην ανεξάρτητη σίτιση (π.χ. χύνει το φαγητό από το πιάτο, λερώνεται συστηματικά)
  • Δυσκολία στην ανεξάρτητη ένδυση (π.χ. βάζει τα ρούχα ή τα παπούτσια ανάποδα)
  • Δυσκολία στην ακολουθία εντολών
  • Δυσκολία στο να φτιάξει ένα πάζλ, κατάλληλο για την ηλικία του
  • Δυσκολία στην αντιγραφή από τον πίνακα
  • Αντιστροφή γραμμάτων (π.χ. το ε-3)
  • Δυσκολία στην διάκριση ή αντιγραφή γραμμάτων - απλών γεωμετρικών σχημάτων
  • Δυσκολία στην συγκέντρωση σε ασκήσεις γραφής ή ανάγνωσης
  • Δεν πιάνει σωστά το μολύβι ή το ψαλίδι (το κρατά με ολόκληρη την παλάμη)
  • Δυσκολεύεται να πιάσει μικρά αντικείμενα
  • Δεν έχει καλή βλεμματική επαφή

 

shapes

Επίσης μπορείτε να ελέγξετε και τα παρακάτω που είναι μερικοί επιπλέον παράγοντες:

 

Στην διαχείριση και οργάνωση του χώρου/χρόνου του.

Στην ολοκλήρωση μια δραστηριότητας (έναρξη/λήξη).

Στις κινητικές του δεξιότητες (αδρή/λεπτή κινητικότητα).

Στις αντιληπτικές του δεξιότητες (οπτική, ακουστική, απτική, κιναισθητική, γευστική, ιδιοδεκτική, αιθουσαία).

Στις γνωστικές του δεξιότητες (μνήμη, προσοχή, συγκέντρωση, κατανόηση, προσανατολισμός, σκέψη, γνωστικές έννοιες και μεγέθη, κατασκευές, μίμηση χεριών, ζωγραφική, κ. ά.).

Στις δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης/αυτοφροντίδας (ένδυσης/απόδυσης, δέσιμο/λύσιμο κορδονιών, σίτιση, τουαλέτα, πλύσιμο δοντιών κ. ά).

Στην συμπεριφορά του (δηλαδή εάν παρουσιάζει υπερκινητικότητα, παρορμητικότητα, νωθρότητα, διάσπαση προσοχής, χαμηλή αυτοεκτίμηση, ανυπακοή σε κανόνες και οδηγίες, χαμηλή αντοχή στην ματαίωση, επιθετικότητα, αδιαφορία- απάθεια, αδυναμία κοινωνικής επαφής, φοβίες/ανασφάλειες, αναστολές/μαλθακή ή νηπιακή συμπεριφορά, αυτιστικά στοιχεία/ στερεοτυπίες).

Στις αισθητηριακές δραστηριότητες (υπερευαισθησία ή υποευαισθησία σε αισθητηριακά ερεθίσματα όπως αγγίγματα, αγκαλιές, παιχνίδια στην άμμο, υπερβολικές φοβίες κ.ά).

Αν, λοιπόν, το παιδί σας παρουσιάζει κάποια δυσκολία ή πρόβλημα από αυτά που αναφέρθηκαν, τότε είναι βέβαιο ότι χρειάζεται άμεσα εργοθεραπευτική αξιολόγηση. Με αυτό τον τρόπο, θα αξιολογηθούν οι δυσκολίες του παιδιού σας και αν κριθεί απαραίτητο θα σχεδιαστεί και θα εφαρμοστεί ένα θεραπευτικό πρόγραμμα παρέμβασης πλήρως εξατομικευμένο και προσαρμοσμένο στις ανάγκες και στις δυνατότητες του παιδιού σας. Η επιλογή του θεραπευτικού προγράμματος που ακολουθείται είναι ανάλογη της ηλικίας, του μαθησιακού επιπέδου και των ενδιαφερόντων του παιδιού σας.

 

electronicform

bannertelephone final

Tags: Λεπτή κινητικότητα Αδρή κινητικότητα Ισορροπία Χωροχρονικές σχέσεις Μνήμη Θεραπευτική διαδικασία καταπίεση Σχολείο Eργοθεραπεία Εργοθεραπευτής Ανθρώπινα έργα Αυτοφροντίδα Αξιοποίηση ελεύθερου χρόνου Αξιοποίηση παραγωγικότητας Ικανότητες Σύλλογος Ελλήνων εργοθεραπευτών Βασικό εργαλείο εργοθεραπείας Παιδί Ενδιαφέροντα Προσαρμογή Στόχος της εργοθεραπείας Θεραπευτικό μέσο εργοθεραπείας Σπίτι Δεξιότητες Έλεγχος κινήσεων Σωστή αντίληψη του σώματος Διευθέτηση του χρόνου Συγκέντρωση Προσανατολισμός Διαταραχές Δύναμη Γραφοκινητικές δεξιότητες Οπτική αντίληψη Οπτικοκινητικός συντονισμός Επιδεξιότητα Κινητικός συντονισμός Κινητικές εντολές Γνωστικός αντιληπτικός τομέας Οπτική μνήμη Αυτοεξυπηρέτηση Αυτοαντίληψη Αυτοεκτίμηση Οριοθέτηση Υπακοή κανόνων Αισθητήριες δυσκολίες Συνεργασία των γονιών Εργοθεραπευτική συνεδρία Οδηγίες εργοθεραπευτή Eξάσκηση στο σπίτι Παιχνίδι Κίνητρο Ατομική συνεδρία εργοθεραπείας Ομαδική συνεδρία εργοθεραπείας Εργοθεραπευτική βοήθεια Απόσυρση από τον περίγυρο Χαμηλή αυτοεκτίμηση Αντιγραφή από πίνακα Αντιστροφή γραμμάτων Μη διάκριση γραμμάτων Πιάσιμο μικρών αντικειμένων

Φωτογραφίες του χώρου μας

 Αίθουσα Υποδοχής  Αίθουσα Μαθημάτων και Ειδικής Αγωγής  Αίθουσα Λογοθεραπείας και Ομάδων Παιδιών  Αίθουσα Εργοθεραπείας  Αίθουσα Ψυχοθεραπείας Ενηλίκων και Εφήβων  Αίθουσα Υποδοχής
           
 Αίθουσα Ειδικής Αγωγής  Αίθουσα Ομάδων Ψυχοθεραπείας Ενηλίκων  Αίθουσα Λογοθεραπείας  Αίθουσα Υποδοχής  Αίθουσα Εργοθεραπείας  Αίθουσα Μαθημάτων Εφήβων