Η ακτινοβολία της Ελληνικής τέχνης στο μουσείο του Βατικανού

Τα ελληνικά γλυπτά που γοήτευσαν τον Μιχαήλ Άγγελο

Στο πρόσφατο ταξίδι μου στη Ρώμη εντυπωσιάστηκα με το Μουσείο του Βατικανού. Στους κήπους του συνάντησα το Σύμπλεγμα του Λαοοκόοντος κι ένιωσα πολύ περήφανη ως Ελληνίδα εξαιτίας της έντασης της μυϊκής διάπλασης και της πλούσιας πλαστικής του επεξεργασίας. Από την πρώτη στιγμή με συγκίνησε και απέσπασε τον θαυμασμό μου.

 

Σύμπλεγμα του Λαοοκόοντος

Πρόκειται για ένα μνημειακό μαρμάρινο έργο ρωμαϊκής εποχής που δημιουργήθηκε από τρεις Ρόδιους καλλιτέχνες, τον Αγήσανδρο, τον Αθηνόδωρο και τον Πολύδωρο. Το γλυπτό παριστάνει τον Τρώα ιερέα Λαοκόοντα και τους γιους του Αντιφάντη και Θυμβραίο να στραγγαλίζονται από φίδια.

Ας θυμηθούμε, όμως, το γνωστό σε όλους μας μύθο του Λαοκόοντα. Ο Λαοκόων θανατώθηκε, μετά την προσπάθειά του να αποκαλύψει, με χτύπημα ακοντίου, το τέχνασμα του Δούρειου Ίππου. Τα φίδια που έπνιξαν αυτόν και τους γιους του είχαν σταλεί από τη θεά Αθηνά και η επέμβασή τους ερμηνεύτηκε από τους Τρώες ως απόδειξη της ιερότητας του Δούρειου Ίππου.

Στη συνέχεια της περιήγησής μου στο Βατικανό, συνάντησα τον κορμό Belvedere, που χρονολογείται τον 1ο αιώνα μ.Χ. και στον όποιο υπάρχει η επιγραφή

Ἀπολλώνιος Νέστορος Ἀθεναῖος ἐποίει.

Το έργο αυτό αποτελεί σημείο αναφοράς στη γλυπτική.

Όπως συνέβη και με το σύμπλεγμα του Λαοκόοντα, ο κορμός Belvedere κέρδισε τον θαυμασμό του Μιχαήλ Αγγέλου. Μάλιστα, ο ίδιος απαίτησε να μην πραγματοποιηθεί σ’ αυτά τα δύο έργα καμία εργασία αποκατάστασης. Και το σημαντικότερο, δημιούργησε το σώμα του Ιησού στο περίφημο έργο του Giudizio Universale εμπνευσμένος από τον κορμό Belvedere!

Συγγραφή άρθρου, Χαρά Σιδηροπούλου

Msc. Φιλόλογος