Α. Η ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ
Στην πρώτη κατηγορία περιλαμβάνονται οι δεξιότητες εκείνες που συμβάλλουν στη διαμόρφωση του κατάλληλου πλαισίου μέσα στο οποίο μπορούν να εφαρμοστούν οι τεχνικές που θα οδηγήσουν στην αποδοτική μελέτη. Η διαμόρφωση αυτού του πλαισίου απαιτεί τα παρακάτω:
Διερεύνηση κινήτρων και Αυτοπαρακίνηση
Είναι πολύ σημαντικό για σας που είστε μαθητές ή μαθήτριες, να εντοπίσετε τα κίνητρα και τα οφέλη που σας προσφέρει το σχολικό περιβάλλον και συνεπώς τους λόγους που είστε σε αυτό.
ΓΙΑΤΙ : Με αυτόν τον τρόπο θα δώσετε νόημα στην παρουσία σας σε αυτό και θα κατανοήσετε καλύτερα την αναγκαιότητα του να ανταποκριθείτε με επιτυχία στις απαιτήσεις που συνεπάγεται η φοίτηση σας.
Διερεύνηση και θέσπιση Στόχων
Στο σημείο αυτό πρέπει να θυμάστε ότι:
- Οι στόχοι σχετικά με τις σπουδές σας εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τους γενικότερους στόχους σε όλους τους τομείς της ζωής σας.
- Οι μακροπρόθεσμοι στόχοι σας πρέπει να υποστηρίζονται από μια σειρά βραχυπρόθεσμων στόχων.
Ωστόσο όλοι σας οι στόχοι πρέπει να έχουν τα παρακάτω χαρακτηριστικά:
- Να είναι ρεαλιστικοί, δηλαδή να ανταποκρίνονται στις δυνατότητες σας
- Να είναι δυνατόν να επιτευχθούν
- Να είναι ευέλικτοι έτσι ώστε να μπορούν να τροποποιηθούν αν χρειαστεί
- Να είναι μετρήσιμοι, δηλαδή να μπορείτε να ελέγξετε το αν έχουν επιτευχθεί
- Να είναι κάτω από τον δικό σας έλεγχο και σύμφωνοι με τις δικές σας αξίες και επιθυμίες
Διαμόρφωση χώρου μελέτης
Καθώς έχετε βρει το χρόνο για να διαβάσετε, τώρα θα πρέπει να δώσουμε πολύ μεγάλη βάση στη σωστή διαμόρφωση του χώρου που μας αρέσει να μελετάμε, ο οποίος θα πρέπει να είναι βάσει των δικών μας προτιμήσεων και αναγκών. Τα σημεία που πρέπει να δίνουμε σημασία είναι τα παρακάτω:
1. Τμήμα της ημέρας: Οποτεδήποτε κανονίζουμε να μελετήσουμε καλό είναι οι πιο απαιτητικές εργασίες να γίνονται στο κομμάτι αυτό της ημέρας που είμαστε σε μεγαλύτερη αφύπνιση. Έτσι διερωτηθείτε από μόνοι σας αν αυτό είναι νωρίς το πρωί, το μεσημέρι-απόγευμα ή ακόμα και αργά το βράδυ.
2. Μοναχικό διάβασμα ή σε ομάδα: Προτιμάς να μελετάς μόνος ή καλύτερα θα ήθελες να είσαι σε ένα μικρό γκρουπ ή τέλος μήπως θα ήθελες να μελετάς σε μία μεγάλη ομάδα.
3. Κινητικότητα: Κάποιοι άνθρωποι προτιμούν να κάθονται σε ένα απλό τραπέζι για να μελετήσουν αποδοτικά, ενώ κάποιοι άλλοι προτιμούν έναν καναπέ ή ακόμα και τη μοκέτα του σπιτιού τους. Επίσης ως προς τη διάρκεια κάποιοι μπορούν να μελετούν για πολλές ώρες συνέχεια ενώ κάποιοι άλλοι χρειάζονται πολλά διαλλείματα.
4. Ήχος: Ενάντια με αυτό που πιστεύει η πλειοψηφία, δεν χρειάζεται όλοι μας να επιλέγουμε ένα εντελώς ήσυχο περιβάλλον για μελέτη. Παρ’κλαυτά αν επιλέξεις μουσική επέλεξε Μπαρόκ κλασσική μουσική. Ο ρυθμός και η ενορχήστρωση αυτής της μουσικής δείχνει να είναι πολύ συμβατή με αποδοτικό διάβασμα.
5. Φωτισμός: Μελέτες έχουν δείξει πως μερικοί άνθρωποι γίνονται καταθλιπτικοί λόγω έλλειψης φωτός κατά τους χειμερινούς μήνες. Αν είστε από αυτούς τότε καλό θα ήταν ο χώρος μελέτης σας να είναι πολύ καλά φωτισμένος. Άλλες έρευνες έχουν δείξει ότι η ικανότητα μάθησης μεταβάλλεται αναλόγως της αντίθεσης μεταξύ χαρτιού και των εκτυπωμένων γραμμάτων. Υπάρχει μεγάλη αντίθεση για παράδειγμα σε μαύρα γράμματα εκτυπωμένα σε λευκό χαρτί. Έτσι μερικοί προτιμούν να διαβάζουν μαύρα γράμματα εκτυπωμένα σε μπλε ή γκρι χαρτί.
6. Θερμοκρασία: Παρότι δεν είναι πάντα εφικτό να ελέγχουμε τη θερμοκρασία του δωματίου, καλό θα είναι να γνωρίζουμε αν προτιμάμε ένα δροσερό ή ένα θερμό δωμάτιο.