Τρόποι αποδοτικής μελέτης Μέρος 2: Η Διαδικασία της Μελέτης

Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ

Στη δεύτερη κατηγορία περιλαμβάνονται οι δεξιότητες που αφορούν άμεσα στη διαδικασία μελέτης. Οι δεξιότητες αυτές αποτελούν ουσιαστικά τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζουμε το αντικείμενο μελέτης. Για μια αποδοτική μελέτη είναι χρήσιμες οι σχετικές πληροφορίες στα παρακάτω θέματα:

 

Διαχείριση του Χρόνου

Ο σωστός προγραμματισμός του χρόνου σας αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για αποδοτική μελέτη. Ένας σωστός προγραμματισμός πρέπει να περιλαμβάνει τα εξής:

  • Σχεδιασμό χρονοδιαγράμματος εβδομάδας
  • Σχεδιασμό χρονοδιαγράμματος ημέρας

Σημειώσεις των Μαθημάτων

Μια από τις καλύτερες πηγές για την μελέτη του κάθε γνωστικού αντικειμένου αποτελούν οι προσωπικές σας σημειώσεις από τις ακροάσεις των μαθημάτων. Αυτές οι σημειώσεις μπορεί να χρησιμοποιηθούν συμπληρωματικά των άλλων συγγραμμάτων και είναι ιδιαίτερα βοηθητικές γιατί μπορεί:

1. Nα δώσουν απαντήσεις σε απορίες που θα δημιουργηθούν από τη μελέτη των άλλων συγγραμμάτων
2. Nα βοηθήσουν σε μια ανακεφαλαιωτική ανασκόπηση, και
3. Nα συμπληρώσουν τα κενά που τυχόν θα αφήσουν τα άλλα συγγράμματα.

Το να κρατάτε καλές και αποτελεσματικές σημειώσεις είναι μια δεξιότητα στην οποία μπορείτε να εξασκηθείτε.

Τί πρέπει να κάνετε για να εξασφαλίσετε αποτελεσματικές σημειώσεις απο τις διαλέξεις

1. Εξασκηθείτε στις αρχές της αποτελεσματικής ακρόασης κάνοντας τα παρακάτω:

• Πηγαίνετε για μάθημα έχοντας στο μυαλό σας ότι κάτι καινούργιο και ενδιαφέρον έχετε να μάθετε
• Ακούτε προσεκτικά ότι λέγεται πριν προχωρήσετε σε κριτική
• Από όλα όσα ακούγονται μέσα στην αίθουσα δώστε ιδιαίτερη έμφαση σε ότι έχει σχέση με το περιεχόμενο του μαθήματος.
• Εντοπίστε και δώστε στις βασικές ιδέες της διάλεξης
• Κάντε συχνά ερωτήσεις τόσο στον εαυτό σας όσο και στον ομιλητή για να διευκρινίσετε αυτά που ακούτε

2. Πηγαίνετε εγκαίρως στην αίθουσα διδασκαλίας.

3. Βρείτε μια θέση από την οποία θα βλέπετε και θα ακούτε καθαρά.

4. Εφοδιαστείτε με τα απαραίτητα (χαρτί , μολύβι) και ότι σχετικό υλικό έχει δοθεί από τον/την διδάσκοντα.

5. Κατά τη διάρκεια του μαθήματος σημειώνετε αυτά που ακούτε με τον εξής τρόπο:

• Στο καθαρό χαρτί που έχετε μπροστά σας βάλτε ημερομηνία και αριθμήστε τη σελίδα
• Αφήστε μια στήλη από αριστερά για περιθώριο. Σε αυτή την στήλη μετά τη διάλεξη προσπαθήστε να σημειώσετε τις κατάλληλες ερωτήσεις που θα σας βοηθήσουν να κάνετε μια σύντομη ανασκόπηση σε όσα ακούσατε
• Χρησιμοποιείστε συντομογραφίες για να εξοικονομήσετε χρόνο
• Γράφετε καθαρά έτσι ώστε οι σημειώσεις σας να είναι ευανάγνωστες

6. Μετά τη διάλεξη:

• Κάντε μια επανάληψη των σημειώσεων όσο το δυνατό γρηγορότερα
• Ελέγξτε την ακρίβεια των σημειώσεων σας
• Προσπαθήστε να δείτε αν είναι κατανοητές σε σας

Μέθοδος για Γρήγορη και Αποδοτική Μελέτη.

Η μέθοδος που περιγράφεται παρακάτω αποτελεί μια συστηματική προσπάθεια προσέγγισης της μελέτης κειμένων. Βοηθά τους μαθητές να μελετήσουν εύκολα και σχετικά γρήγορα.

· ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΕ

Ξεφύλλισε το κεφάλαιο που έχεις να μελετήσεις και διάβασε τους τίτλους και υπότιτλους. Διάβασε την εισαγωγή και κάποια περίληψη που ίσως υπάρχει στο τέλος του κεφαλαίου που έχεις να μάθεις. Ξεφύλλισε το κεφάλαιο κοιτάζοντας τις εικόνες, τους πίνακες, τα σχήματα.

· ΔΙΕΡΩΤΗΣΟΥ

Δημιούργησε ερωτήσεις για τον τίτλο, τις επικεφαλίδες και τους υπότιτλους καθώς και για το πώς σχετίζονται μεταξύ τους. Χρησιμοποίησε λέξεις όπως: ποιος, τι, πότε, πού και γιατί, καθώς αναπτύσσεις τις ερωτήσεις σου. Η διαμόρφωση ‘καλών’ ερωτήσεων είναι πιθανώς το πιο σημαντικό μέρος της μελέτης ενός κειμένου. Αναλαμβάνοντας αυτόν τον ενεργητικό ρόλο κατά τη μελέτη, μπορείς να επικεντρώσεις πιο εύκολα την προσοχή σου και να κατανοήσεις πιο γρήγορα τα νοήματα.

ΔΙΑΒΑΣΕ

Διάβασε με προσοχή το κείμενο προσπαθώντας πάντα να βρείς τις απαντήσεις στις παραπάνω ερωτήσεις. Πρόκειται και πάλι για μια ενεργητική διαδικασία αναζήτησης των απαντήσεων στις ερωτήσεις που μόλις έθεσες. Διαβάζω ένα κείμενο δε σημαίνει μόνο κάνω μία ανάγνωση, αλλά σκέφτομαι συγχρόνως.

Μην διαβάζεις το κείμενο από την αρχή μέχρι το τέλος χωρίς να σταματάς ενδιάμεσα για να συνθέσεις τις πληροφορίες. Σιγουρέψου ότι έχεις κατανοήσει το νόημα μιας παραγράφου πριν μεταβείς στην επόμενη.

Μπορείς να κρατάς κάποιες σημειώσεις με δικά σου λόγια ή να σημειώνεις πάνω στο βιβλίο σου.

· ΑΝΑΚΑΛΕΣΕ

Χωρίς να κοιτάζεις το βιβλίο σου ή στις σημειώσεις σου προσπάθησε να φέρεις στο μυαλό σου και να απεικονίσεις τα βασικά σημεία του κειμένου. Προσπάθησε να επαναλάβεις δυνατά τις απαντήσεις των ερωτήσεων σου. Η δραστηριότητα αυτή κατά την οποία σκέφτεσαι, προφέρεις και ακούς τις δικές σου εκφράσεις σε βοηθάει να τις θυμάσαι. Χρησιμοποίησε δικά σου λόγια κατά τη διαδικασία αυτή της απομνημόνευσης. Μπορείς να κοιτάζεις το βιβλίο σου όταν αυτό είναι απαραίτητο.

· ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΕ

Κάνε μια σύντομη ανασκόπηση – επανάληψη του κειμένου και θυμήσου τα βασικά σημεία. Κοίταξε τις ερωτήσεις που έθεσες από την αρχή και τις απαντήσεις που έδωσες έτσι ώστε να διαπιστώσεις πόσο καλά θυμόσουν και μπόρεσες να ανακαλέσεις τις πληροφορίες.

Μνημονικοί Κανόνες

Παρακάτω δίνονται μέθοδοι με τις οποίες μπορείτε να απομνημονεύσετε ένα κείμενο με πιο εύκολο και γρήγορο τρόπο.1. Η Μέθοδος της Μνημονικής
Η μνημονική είναι ένα έξυπνο σύστημα για να απομνημονεύεις δύσκολες λέξεις και ονόματα.
Για να μάθεις τις δύσκολες λέξεις ή τα ονόματα μπορείς να σκεφτείς με τι μοιάζει η λέξη που πρέπει να θυμάσαι.Πες δηλαδή ότι πρέπει να μάθεις το όνομα «Αδαμάντιος Κοραής». Το «Αδαμάντιος» μοιάζει με διαμάντι. Το «Κοραής» μοιάζει με κοράκι. Για να τον θυμάσαι μπορείς να τον φανταστείς σαν ένα κοράκι που κρατά στο στόμα του ένα διαμάντι. Πρόσεξε όμως μη γράψεις στο διαγώνισμα πως τον άνθρωπο τον λέγανε Κοράκι Διαμαντή, γιατί τότε την πάτησε2. Η Μέθοδος της Ακροστιχίδας
Βρες μια λέξη ή φτιάξε μία από τα αρχικά ονομάτων ή ονομασιών που πρέπει να μάθεις… «Τεχνητές λέξεις» σαν κι αυτές έχουν μπει πια στη ζωή μας, όπως για παράδειγμα, ΟΗΕ (Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών).Α – ριστοφάνης

Σ – οφοκλής = ΑΣΕ

Ε – υριπίδης

3. Μέθοδος της κατηγοριοποίησης

Είναι βοηθητικό σε θετικά μαθήματα (Φυσική, Χημεία) να δημιουργείς πίνακες κατηγοριοποίησης με οδηγό τις ακόλουθες οδηγίες:

  • Ποια είναι η μεγάλη ομάδα που διαχωρίζεται στο κείμενο
  • Πόσες υπό-ομάδες δημιουργούνται και ποια είναι τα ονόματά τους
  • Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της κάθε υπό-ομάδας
  • Υπάρχουν αντιπροσωπευτικά παραδείγματα για κάθε υπό-ομάδα