Εργοθεραπεία Παιδιών & Εφήβων

Home / Θεραπεία / Εργοθεραπεία / Εργοθεραπεία Παιδιών & Εφήβων

 

 

Ανάδραση Τμήμα Εργοθεραπείας Παιδιών & Εφήβων

 

 
Τι Είναι η Εργοθεραπεία;

     Εργοθεραπεία είναι η εφαρμοσμένη επιστήμη που μελετά και χρησιμοποιεί τα ανθρώπινα έργα στους τομείς της αυτοφροντίδας, αξιοποίησης ελεύθερου χρόνου και παραγωγικότητας με στόχο να παρέχει τη δυνατότητα σε άτομα με περιορισμούς στη λειτουργικότητα να εκτελούν τις καθημερινές τους δραστηριότητες στο μέγιστο των ικανοτήτων τους» (Σύλλογος Ελλήνων Εργοθεραπευτών)    

      Στόχος της χρήσης της εργοθεραπείας ως θεραπευτικό μέσο, είναι η βελτίωση της λειτουργικότητας του παιδιού ώστε να αλληλεπιδρά με το περιβάλλον στην καθημερινή του ζωή, στο σπίτι και στο σχολείο. Με ειδικά επιλεγμένες δραστηριότητες λοιπόν, προσπαθεί να βελτιώσει τις δεξιότητες που δεν έχουν καταφέρει τα παιδιά να αναπτύξουν, για παράδειγμα:

Σε ποιούς τομείς εστιάζει η Εργοθεραπεία

  • Ικανότητα για συντονισμένες κινήσεις
  • Έλεγχο των κινήσεων
  • Σωστή αντίληψη του Σώματος
  • Βελτίωση της γραφής
  • Οργάνωση του Χρόνου
  • Βελτίωση της Συγκέντρωσης
  • Ενίσχυση της Προσοχής
  • Βελτίωση του Προσανατολισμού
  • Ενίσχυση της μνήμης κ.α.

     Βασικό εργαλείο της Εργοθεραπείας είναι η σκόπιμη δραστηριότητα. Βασική προϋπόθεση για την χρήση μιας δραστηριότητας στην θεραπευτική διαδικασία είναι το παιδί να την βρίσκει ευχάριστη. Δεν μπορεί να λειτουργήσει θετικά μια δραστηριότητα που επιβάλλεται καταπιεστικά. Αρχικά γίνεται μια αναζήτηση των ενδιαφερόντων του παιδιού και ανάλογα με τις ελλείψεις του, προτείνονται και προσπαρμόζονται ανάλογες δραστηριότητες.

Ποιό είναι το πρώτο βήμα που πρέπει να κάνετε; Πατήστε εδώ.

Κλείστε την 1η συνάντηση συμβουλευτικής μαζί μας εντελώς δωρεάν!

    Εάν το παιδί σας πρόκειται να ξεκινήσει ένα θεραπευτικό πρόγραμμα πιθανό έχετε πολλές ερωτήσεις σχετικά με το τι πρέπει να περιμένετε απο αυτό. Για το λόγο αυτό είμαστε δίπλα σας προκειμένου να σας βοηθήσουμε προσφέροντάς σας μία συνάντηση με τον αρμόδιο θεραπευτή του χώρου μας εντελώς δωρεάν για να θέσετε τα ό,ποια ερωτήματα και απορίες σας. 

 

Τομείς που Βοηθά η Εργοθεραπεία:

1. Λεπτή Κινητικότητα

  1. Τους λεπτούς χειρισμούς δακτύλων-χεριών (βελτίωση στη δύναμη, τη σταθερότητα και τη θέση)
  2. Τις γραφοκινητικές δεξιότητες (λαβή και έλεγχος μολυβιού, ικανότητα αντιγραφής σχημάτων, ικανότητα δημιουργίας σχημάτων ή γραμμάτων)
  3. Τον έλεγχο του καρπού και του βραχίονα
  4. Την οπτική αντίληψη και τον οπτικοκινητικό συντονισμό, την λαβή και χρήση ψαλιδιού.

Έτσι ένα παιδί μπορεί για παράδειγμα να εμφανίσει δυσκολία στη γραφή ή να γράφει “άσχημα γράμματα.”

2. Αδρή Κινητικότητα

  1. Την ικανότητα ενός παιδιού να πετάει και να πιάνει μια μπάλα,
  2. Την ισορροπία
  3. Τη γενικότερη επιδεξιότητα
  4. Τον κινητικό συντονισμό (την ικανότητα να κάνει πηδηματάκια επί τόπου, να χορεύει, να ακολουθεί γρήγορα εναλασσόμενες κινητικές εντολές)

3. Γνωστικό και Αντιληπτικό Τομέα

  1. Την οπτική διάκριση (π.χ. την ικανότητα να βρίσκει ομοιότητες και διαφορές μεταξύ πραγμάτων)
  2. Τις χωροχρονικές σχέσεις (π.χ. την ικανότητα να αναγνωρίζει την αντιστροφή αντικειμένων ή συμβόλων)
  3. Την οπτική μνήμη (π.χ. το να θυμάται ένα σχήμα μετά από μερικά δευτερόλεπτα)

4. Δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής

  1. Ένδυση (π.χ. διαχωρισμός αριστερού-δεξιού, εμπρός-πίσω κατά την ένδυση, Βοηθητικές στρατηγικές)
  2. Σίτηση (π.χ. λαβή πηρουνιού-μαχαιριού), τον έλεγχο κίνησης κατά τη σίτηση)
  3. Αυτοεξυπηρέτηση (π.χ. επίσκεψη στην τουαλέτα, καθαρισμός μαλλιών/δοντιών/νυχιών)

5. Κοινωνικές Δεξιόητητες

  1. Την ικανότητα συνεργασίας με συνομηλίκους
  2. Την ανάπτυξη της αυτοαντίληψης και της αυτοεκτίμησης
  3. Την ικανότητα συγκέντρωσης και προσοχής
  4. Την ικανότητα ακολουθίας εντολών

6. Επιπλέον Τομείς που Βελτιώνει

  1. Οργάνωση στο χώρο (π.χ. οργάνωση παιχνιδιού με αρχή-μέση-τέλος
  2. Βελτίωση συγκέντρωσης και οργάνωση μελέτης κλπ.)
  3. Οριοθέτηση (υπακοή κανόνων και ακολουθία εντολών)
  4. Αισθητηριακές δυσκολίες (π.χ. δυσανεξία σε απτικά ερεθίσματα)

    O χώρος όπου γίνεται η εργοθεραπεία, είναι ένας χώρος εκμάθησης και βελτίωσης δεξιοτήτων. Στη διαδικασία αυτή χρησιμοποιούνται πολλά παιχνίδια, όπως μπάλες, πλαστελίνη, υλικά για κατασκευές και ζωγραφική, παζλ, μουσική, κ.ά. Ο εργοθεραπευτής προσπαθεί να προσεγγίσει το παιδί, να του προκαλέσει το ενδιαφέρον και, στη συνέχεια, να του δώσει τα κίνητρα που χρειάζεται για να κάνει τις διάφορες δραστηριότητες που θα το βοηθήσουν να συμπληρώσει τις ελλείψεις του και να αντιμετωπίσει τα προβλήματά του.

   Η κάθε συνεδρία εργοθεραπείας διαρκεί περίπου μία ώρα και γίνονται μία ή δύο την εβδομάδα. Το πόσο διάστημα θα χρειαστεί το κάθε παιδί να κάνει εργοθεραπεία είναι κάτι που εξαρτάται από τη δυσκολία που αντιμετωπίζει καθώς και από την εξέλιξη της θεραπευτικής διαδικασίας. Επίσης, οι συνεδρίες μπορεί να είναι ατομικές ή ομαδικές ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε παιδιού και τις δεξιότητες που πρέπει να αναπτυχθούν.

Το μέγιστο αποτέλεσμα επιτυγχάνεται και με  την συνεργασία των γονιών. Έτσι, μετά την εργοθεραπευτική συνεδρία καλό θα είναι και οι γονείς, ακολουθώντας τις οδηγίες του εργοθεραπευτή, να συνεχίζουν την πρακτική αυτή εξάσκηση και στο σπίτι.

2 Σύντομοι Έλεγχοι Πιθανής Ανάγκης Εργοθεραπείας

Μπορείτε να δείτε παρακάτω 2 αξιολογητικά εργαλεία απο τα οποία εφόσον το παιδί σας παρουσιάζει τουλάχιστο τρεις απο τις δυσκολίες που περιγράφονται θα ήταν χρήσιμο να ζητήσετε μία επίσημη εργοθεραπευτική αξιολόγηση προκειμένου να αξιολογηθούν οι δυσκολίες του και αν κριθεί απαραίτητο να σχεδιαστεί και να εφαρμοστεί ένα θεραπευτικό πρόγραμμα παρέμβασης πλήρως εξατομικευμένο και προσαρμοσμένο στις ανάγκες και στις δυνατότητές του. Η επιλογή του θεραπευτικού προγράμματος που ακολουθείται είναι ανάλογη της ηλικίας, του μαθησιακού επιπέδου και των ενδιαφερόντων του παιδιού σας.

Σε κάθε περίπτωση κατά τις απαντήσεις σας είναι σημαντικό να λαμβάνουμε υπόψιν την ηλικία του παιδιού σας.

1 Απόσυρση από τον περίγυρο, αποφυγή των συναναστροφών χαμηλή αυτοεκτίμηση
2 Δυσκολία στον συντονισμό του σώματός του
3 Δυσκολία ή αδυναμία να πηδήξει σκοινάκι, να κάνει πηδηματάκια επί τόπου, να τρέξει κλπ.
4 Δεν συμμετέχει σε αδρά παιχνίδια (κυνηγητό, ποδόσφαιρο)
5 Φοβάται ή είναι αμυντικό σε παιχνίδια με μπάλα
6 Δυσκολία στην ανεξάρτητη σίτιση (π.χ. χύνει το φαγητό από το πιάτο, λερώνεται συστηματικά)
7 Δυσκολία στην ανεξάρτητη ένδυση (π.χ. βάζει τα ρούχα ή τα παπούτσια ανάποδα)
8 Δυσκολία στην ακολουθία εντολών
9 Δυσκολία στο να φτιάξει ένα πάζλ, κατάλληλο για την ηλικία του
10 Δυσκολία στην αντιγραφή από τον πίνακα
11 Αντιστροφή γραμμάτων (π.χ. το ε-3)
12 Δυσκολιά στη γραφή, οι δάσκαλοι παραπονούνται οτι κάνει άσχημα γράμματα.
13 Δυσκολία στην διάκριση ή αντιγραφή γραμμάτων – απλών γεωμετρικών σχημάτων
14 Δυσκολία στην συγκέντρωση σε ασκήσεις γραφής ή ανάγνωσης
15 Δεν πιάνει σωστά το μολύβι ή το ψαλίδι (το κρατά με ολόκληρη την παλάμη)
16 Δυσκολεύεται να πιάσει μικρά αντικείμενα
17 Δεν έχει καλή βλεμματική επαφή
1 Δυσκολία διαχείρισης και οργάνωσης του χώρου/χρόνου του.
2 Δυσκολία στην  ολοκλήρωση μιας δραστηριότητας (έναρξη/λήξη).
3 Δυσκολεύεται στις κινητικές του δεξιότητες (αδρή/λεπτή κινητικότητα).
4 Δυσκολία στις αντιληπτικές του δεξιότητες (οπτική, ακουστική, απτική, κιναισθητική, γευστική, ιδιοδεκτική, αιθουσαία).
5 Δυσκολεύεται στις γνωστικές του δεξιότητες (μνήμη, προσοχή, συγκέντρωση, κατανόηση, προσανατολισμός, σκέψη, γνωστικές έννοιες και μεγέθη, κατασκευές, μίμηση χεριών, ζωγραφική, κ. ά.).
6 Δυσκολία στις δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης/αυτοφροντίδας (ένδυσης/απόδυσης, δέσιμο/λύσιμο κορδονιών, σίτιση, τουαλέτα, πλύσιμο δοντιών κ. ά).
7 Δυσκολία στη συμπεριφορά του (δηλαδή εάν παρουσιάζει υπερκινητικότητα, παρορμητικότητα, νωθρότητα, διάσπαση προσοχής, χαμηλή αυτοεκτίμηση, ανυπακοή σε κανόνες και οδηγίες, χαμηλή αντοχή στην ματαίωση, επιθετικότητα, αδιαφορία- απάθεια, αδυναμία κοινωνικής επαφής, φοβίες/ανασφάλειες, αναστολές/μαλθακή ή νηπιακή συμπεριφορά, αυτιστικά στοιχεία/ στερεοτυπίες).
8 Δυσκολία στις αισθητηριακές του δεξιότητες (υπερευαισθησία ή υποευαισθησία σε αισθητηριακά ερεθίσματα όπως αγγίγματα, αγκαλιές, παιχνίδια στην άμμο, υπερβολικές φοβίες κ.ά.)

Φωτογραφίες του χώρου μας